שיווק באמצעות ווידאו -10 דברים שאתם צריכים לוודא

היי חברים,

הפעם אני רוצה לספר לכם על טעויות נפוצות שאני מוצא אצל עסקים אשר רוצים לצלם סרט תדמית שיווקי לחשיפת המותג שלהם, ליצירת מכירות על ידי יצירת סרטונים שיווקיים או פשוט לייצר קשרים ואספקת תוכן על ידי ווידאו לקהל היעד שלהם.

 

שיווק באמצעות ווידאו

להלן 10 דברים שכדאי לכם לוודא כשאתם ניגשים לשיווק באמצעות ווידאו:

1. איכות המצלמה ותקינות ציוד הצילום שלנו

בד"כ כאשר נרצה לצלם סרט לעסק שלנו, כדאי לנו לוודא שיש לנו ציוד אשר מכבד את עצמו ואשר נמצא בסטנדרט רציני מבחינת איכות הווידאו והצילום כיום. רצוי להשתמש במצלמות DSLR מקצועיות, או היום כבר מצלמות Mirrorless Cameras (מצלמה ללא מראה).

רצוי לוודא שאתם משתמשים בעדשות שיש להן איכות טובה, עם אפשרות לפתוח צמצם עד אשר נהיה "מטושטש מאחורה" ויש פוקוס איכותי על האובייקט שלכם. לרוב עדשות בעלות טווח תנועה גבוהה יספקו איכות נמוכה יותר (גם בצילום בווידאו וגם בצילום בסטילס), או שלחילופין יהיו יקרות יותר.

2. צלם סרטי תדמית באיכות טובה

וודאו שהצלם שלכם יודע לצלם באיכות טובה. ללא רעידות, ללא בעיות בהקלטה, בסאונד, או בהגדרות המצלמה. וודאו שהצלם יודע לקחת שוטים טובים ולא ליצור קומפוזיציות גרועות שיהרסו לכם את התוכן או יהיו לא נעימות לעין של הצופים. זכרו – חווית משתמש והנגשת התוכן שלכם היא אחד הדברים החשובים ביותר שתוכלו לעשות.

3. סאונד נקי וטוב

יש כאלו שטוענים שסאונד טוב הוא 50% מאיכות צילום הווידאו בפרסומת, או בווידאו שיווקי – אחרים טוענים שזה מגיע אפילו ל70% מחווית הצפייה בסרטון – בעצם באיכות שאנחנו מרגישים. זה לא באמת משנה מהי האיכות – מה שבאמת חשוב להבין זה שהדבר חשוב ביותר, ולא כדאי לשחק עם סאונד.

על מנת לקבל איכות סאונד טובה ונקייה רצוי להשתמש במיקרופון איכותי – שכנראה יעלה לכם כמה שקלים, בתוכנת הלקטת סאונד טובה על המחשב, או במצלמת DSLR שלה יש אפשרות לחיבור מיקרופון. ולבסוף – ליטוש הסאונד בתוכנות עריכה שונות כמו Adobe Premiere.

4. השתמשו בחצובה, בסליידר או בציוד מתקדם

ציוד כזה יכול לעלות מאות שקלים בלבד, אך יכול להקל עליכם מאוד בתהליך הצילום. במקום לנסות ולהניח את המצלמה על משטח ישר בזווית נכונה, חצובה יכולה לעזור לנו למצב את המצלמה שלנו במקום הנכון, ובצילום ווידאו אפילו לעזור לנו ליצור אפקטים של תנועות (בחצובה עם ציר ייעודי לכך) מצד לצד, ומשחק עם הגובה.

סליידר הוא כלי נוסף שמחירו מתחיל ממס' מאות שקלים, אך שווה את זה. סליידר מאפשר לנו להשיג אפקט חדשני מאוד שאנחנו רגילים לראות בסרטים. לרוב תרצו לדעת לשחק עם הפוקוס תו"כ המשחק בסליידר, אך יחסית לציוד מורכב אחר – רצוי להתחיל עם סליידר ולהשיג לוק חדשני ומגניב בקלות יחסית.

5. שימו דגש על עריכה.

שלב העריכה נקרא גם Post Production. כדאי לכם להיעזר בעורך מקצועי, אך למעשה אם אתם רוצים לצלם סרטון בסיסי ביותר – גם קורס צילום בנוסף לתוכנות עריכה בסיסיות כמו אדובי פרימייר שהזכרתי קודם, יכולים לעזור לכם להשיג מראה נקי ו"קולנועי יותר", בנוסף לעריכת סאונד רלוונטית ולחיתוך של קטעים וטייקים נוספים שלקחתם.

לעיתים קרובות בצילום חובבני אני רואה שמוותרים על החלק הזה, וחבל כי רואים שהאובייקט או "המצולם" בסרט השיווקי חוזר על אותם המילים מס' פעמים במקום שיחתכו את אותו הפריים, וזה משדר זולות.

6. שמרו על פשטות

אם לא נבהלתם עד עכשיו מהטיפים אז יש לכם עוד 3 (חוץ מזה). בכל מקרה תמיד כדאי לשמור על פשטות, בטח כאשר אתם צלמים מתחילים וחובבים שלא בקיאים בטכניקות מתקדמות. היצמדות לטכניקות פשוטות בלבד תעזור לכם להימנע מטעויות שיעלו לכם לאחר מכן המון כסף בעריכה, או שיגרמו לצילום שלכם להיראות יותר חובבני, ללא ציוד מאוד מתקדם.

7. תוכן קצר קולע ומתאים למדיה שלכם.

התאימו את התוכן למדיה שלכם. ליוטיוב מתאים סוג אחד של תוכן, ולפייסבוק מתאים סוג אחר. הבינו מה קהל היעד שלכם רוצה לראות ומהי המטרה השיווקית של הסרטון. סרטון טוב יכול להפוך לוויראלי, וחבל שתבחרו באורך, קצב או אווירה שאינם נכונים לקהל או למדיה שלכם, וכתוצאה מכך אנשים ישתעממו וינטשו, במקום להנות ממסר מהיר וקולע ולשתף את התוכן שלכם ברשתות החברתיות.

8. לוקיישן טוב

לוקיישן הוא גם האווירה שלכם. וודאו שאתם מצלמים במקום נעים, שמשדר את האווירה וה"וויב" שאתם רוצים לשדר. אם אתם עושים סרטון לבעלי עסקים תוכלו לבחור ברקע שמשדר עסקים כגון משרד, אך מצד שני זה לא מחייב וניתן להיות יצירתיים. זכרו להיצמד לפשטות ולא לנסות דברים מורכבים מדי כשאין לכם את הניסיון המתאים. אם תרצו להיעזר באיש מקצוע תוכלו להשתמש גם במסך ירוק (Green Screen) ולהחליף את הרקע בשלב העריכה.

9. שחקנים מתאימים וטובים לסרט שאתם רוצים לצלם

אם תשתמשו בשחקנים או במציגים שאין להם את הניסיון המתאים, או את הכישרון המתאים להתאמן וללמוד – כנראה שלא תצליחו להגיע לאיכות גבוהה. יש מושג הנקרא "עובר\ת מסך" והוא מתיחס אל התאמת האובייקט שלנו אל המדיה תו"כ בדיקה האם אותו מציג נראה מספיק טוב כדי להיות מוצג כלל. לרוב נרצה שלמציגים תהיה אסתטיקה מינימלית ושהם ייראו מסודרים, עם בגדים מכובדים, אך

10. כתבו תסריט לסרטון שלכם

ללא תסריט התוכן שבסרטון שלכם יהיה מבולגן, לא יהיה בקצב אחיד ולצופים יהיה קשה לעקוב אחרי התוכן שאתם מציגים להם. למרות שניתן היום לחתוך בעריכה טעויות ושגיאות, מהניסיון שלי ושל המון אחרים – כתיבת תסריט היא הכרח.

דעו לכם שבהתחלה, במיוחד אם אין לכם ניסיון בכך, שינון הטקסט יהיה קשה מאוד ואולי ירגיש קצת רובוטי או מונוטוני, אך קחו את הזמן לעבוד וללטש את הנושא, ולכו קדימה אל צילום סרט תדמית איכותי שמבוסס על תסריט ומביא תוצאות.

במאמר נוסף כתבנו על: איך להפיק סרט תדמית לעסקים

אודות רוסלן מינקוף

יזם אינטרנטי ומשווק דיגיטלי.מקדם את תחום לימודי השיווק אונליין ואת קהילת השיווק הישראלית. מראיין יזמים ואנשי שיווק מהתעשייה על מנת ללמוד וללמד אחרים.